?>

Aydınlı bamya üreticileri 'bamya kooperatifi' kurulmasını istiyor

Aydınlı bamya üreticileri 'bamya kooperatifi' kurulmasını istiyor

Ekonomi - 4 yıl önce

Murat Uçkaç - İbrahim Kılınç AYDIN (İHA) - Türkiye'nin bamya üretiminde önemli yer tutan Aydın'da bamya hasadı aralıksız olarak devam ederken, üreticiler kendilerinden çok aracıların para kazandığını belirterek 'bamya kooperatifi' kurulmasını istedi. Bamya ekiminin yoğun olduğu Aydın'ın Koçarlı ve Efeler ilçelerinde bamya hasadı devam ediyor. İlçedeki üreticilerin çoğunluğu diğer ürünlerin yanında bamya üretimi de yaparken, ağırlıklı olarak kadınların çalıştığı tarlalarda işçiler 40 derece sıcak altında bamya topluyor. Sabahın ilk ışıklarında tarlalara giren işçiler, günlük 150 lira yevmiye ile çalışıyorlar. Geçen seneye göre girdi maliyetlerinin ikiye katlandığını belirten tarla sahipleri de kendilerinden çok aracıların para kazandığını belirterek bamya kooperatifi kurulmasını istiyorlar. "Parayı aracılar kazanıyor" Geçtiğimiz seneden bu yana her şeyin iki katına çıktığını ancak bamya fiyatlarında çok fazla bir değişiklik olmadığını ifade eden bamya üreticisi Engin Mert, "Geçen sene bamya fiyatlarının 7 liradan başlayarak 9-10 TL bandına kadar çıktı. Bu yıl da 12 TL'den çıktı, 15-18 TL'ye kadar satılıyor. Fabrika alım fiyatı ise 12-13 TL'den başladı. Bunun komisyonu ve diğer işler derken parayı fabrikalar ve aracılar kazanıyor. Bu paralar bizi kurtarmıyor. Bir işçinin yevmiyesi 150 TL. Neredeyse yevmiyeciler ve tarla sahipleri ortak gibi çalışıyor. Geçen seneye göre yapılan masraf daha yüksek. Her şey geçen senden bu yana 2 katına çıktı. Bamya kolay toplanılmıyor, parası kolay kazanılmıyor. İçine girip görmek lazım. Biz bamyayı paraya ihtiyacımız olduğumuz için ekiyoruz. Bu bizim günlük harcamalarımızı karşılıyor. Yevmiyenin parası, diğer tarlaların masrafları çıkıyor. Ben tüm tarlaya bamya ekebilirdim ama amele bulmakta zorluk çekiyoruz, toplatacak insanımız yok. Bugünkü asgari ücrete bakacak olursanız aslında yevmiye 150 TL olarak çok ucuz. Bu mal para etsin, biz de yevmiyeye gelen işçimizin hakkını verelim. Biz kendi hakkımızı alamıyoruz ki başkasının hakkını verelim. Yevmiye işine de mahallemizde boşta olan insanlar ve ihtiyacı olan insanlar geliyor. Onlar yoksa başka insan da yok. Daha doğrusu bir insanın tabiatında çalışmak varsa gelip her türlü bu işlerde çalışıyor yoksa evde yatıyor" dedi. "En güzel çözüm kooperatifleşmek" Bamya üreticilerinden Dudu Mert ise üreticinin bamyadan kazanabilmesinin en güzel ve en etkili çözümünün kooperatifleşmek olduğunu belirterek, "Bamyayı fabrikaya 10-12 TL arası veriyoruz. Biz zaten 150 TL yevmiyeciye veriyoruz. Bir topladığımızda 100 kilogram, bir topladığımız da 150 çıkıyor, belki de daha az yada daha çok çıkacak bilemiyoruz. Her topladığımızda farklı oluyor. Ne çıkarsa bahtımıza diyoruz ama biz yevmiyecimize her zaman aynı parayı veriyoruz. Bamyanın pazarda satarken iniş-çıkışlar oluyor. Bu iyi bir şey değil. Bir standart gelmesi lazım. İri, orta ve küçük bamyalar şu fiyattan satılacak denmeli ve öyle de olmalı. Ama bunu demiyorlar. Bir manavdan 30-40 TL'den aşağıya bamya alamazsınız. Ben fabrikaya 12 TL'den veriyorum. Bu durumda aracı parasına para katıyor, biz değil onlar kazanıyor. Çiftçinin hali perişan. En güzeli bir bamya kooperatifi olsa belli bir paradan alsalar bizler de rahat ederiz. Aslında en güzel çözüm bu diye düşünüyorum" diye konuştu. İşçiler de üreticinin yüzünün gülmesini istiyor Sabahın ilk ışıklarında tarlalara gelerek bamya toplayan işçiler de bamya toplamanın zor olduğunu belirterek, "Kendimizi muhafaza etmediğimiz zaman ellerimizi şişiriyor, vücudumuzu kaşındırıyor. O yüzden biz de kat kat giyinerek gerekli önlemlerimizi alıyoruz. Tarlaya 5 buçuk 6 gibi giriyoruz. Çıkış zamanımız da tarlanın işinin bitmesine bağlı. Çok fazla sıcağa kalmadan tarlanın işi biter bitmez çıkmak için canla başla çalışıyoruz. Üreticinin malının para etmesini biz de istiyoruz. Onların yüzü güldüğünde bizim de yüzümüz güler ama maalesef durum belli" ifadelerini kullandı.
Haftanın Öne Çıkanları

Kaymakam Şahin 'pitaya' üreticilerini yalnız bırakmıyor

2022-07-28 11:05 - Gündem

Nazilli Belediyespor golcüyü buldu

2022-07-29 14:49 - Spor

Ünlü sanatçılar lüks konutların pazarlığını sahnede yaptı

2022-07-27 11:18 - Magazin

58 dekar zeytinlik ve 2 dekar incir bahçesi zarar gördü

2022-07-28 11:12 - Gündem

CHP'li Yıldız, yangın bölgesindeydi

2022-07-26 10:39 - Gündem

Aydın Devlet Hastanesi’nde bir ilk

2022-08-01 09:43 - Sağlık

Kuşadası ve Beşiktaş Belediyeleri’nden ‘Sahada Çözüm’ için iş birliği protokolü

2022-07-30 10:25 - Gündem

Nazilli'de imzalar sürüyor

2022-07-30 14:45 - Spor

Kuşadası’nda kaza: 1 yaralı

2022-07-30 10:14 - Asayiş

Nazilli Belediyespor ikinci hazırlık maçında berabere kaldı

2022-07-30 11:33 - Spor

İlgili Haberler

AYDIN SANAYİSİNİN GURUR TABLOSU: İLK 500’E AYDIN’DAN 15 FİRMA GİRDİ

09:16 - Ekonomi

RESMİ GAZETE'DE YAYIMLANDI: TAKSİTLENDİRME LİMİTİ YÜKSELTİLDİ

09:24 - Ekonomi

İŞ DÜNYASI FİNANSMAN İSTİYOR: ARSLAN’DAN KREDİ ÇAĞRISI!

21:17 - Ekonomi

AYDIN’IN 5 AYLIK İHRACATI 798 MİLYON DOLAR OLDU

17:28 - Ekonomi

BAŞKAN ZENCİRCİ: "KADINLARIMIZ İÇİN ALTERNATİF GELİR KAPISI OLUŞTURDUK"

09:27 - Ekonomi

Günün Manşetleri

LGBT TEMALI KRUVAZİYER SEFERİNE YASAK GELDİ

18:41 - Gündem

SICAKLAR BASTIRDI, PLASTİK HAVUZLARA YOĞUN İLGİ AYDINLI AİLELER ÇÖZÜMÜ ŞİŞME HAVUZLARDA BULDU

13:56 - Genel

AK PARTİLİ SARIBAŞ EMİNE ERDOĞAN’LA BİR ARAYA GELDİ

13:45 - Genel

SCP AYDIN'DAN NATO ZİRVESİ TEPKİSİ: "TÜRKİYE EMPERYALİST PLANLARIN PARÇASI HALİNE GETİRİLİYOR"

12:10 - Gündem

SERKAN SEVİM'DEN MUHARREM İNCE'YE SERT ELEŞTİRİ: "ARTIK BİZE TAVSİYE VERECEK KONUMDA DEĞİLSİN"

12:04 - Gündem